اعتمادسازی آ.سه.آن وپكن برای حل مناقشات دریای جنوب چین
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش ایرنا، شبكه خبرآسیا روز چهارشنبه به نقل از 'سورین پیتسوان' افزود: نشانه های اعتمادسازی بیشتر میان آ.سه.آن و چین نمودار شده است.

پیتسوان با اشاره به نشست وزیران امور خارجه اتحادیه با همتایان چینی، كره ای و ژاپنی خود گفت: آمادگی چین برای گفت وگو با آسه آن بر سر دستورالعمل رفتاری كشورها در دریای جنوب چین، نشانه ای مثبت از برقراری ثبات امنیت دائمی در این منطقه است.

چهل و پنجمین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) از روز دوشنبه این هفته در 'پنوم پن' یایتخت كامبوج آغاز به كار كرد.

تشكیل اتحادیه واحد آ.سه.آن و به كارگیری منشور این اتحادیه از عمده مباحثی بود كه در این جلسه مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

علاوه بر نشست وزرای آ.سه.آن كه از نهم جولای (19 تیرماه) آغاز شد، چندین جلسه مهم دیگر از جمله جلسه مقامات ارشد آ.سه.آن، مشاوره غیر رسمی چین- آ.سه.آن در مورد اصول رفتاری در دریای چین جنوبی، نشست وزرای امور خارجه آ.سه.آن با كمیسیون نمایندگان حقوق بشر این اتحادیه و همچنین كمیسیون منطقه عاری از سلاح هسته ای جنوب شرق آسیا نیز برگزار می شود.

اعضای آسه آن دستورالعملی را برای مذاكره با چین تعیین كرده اند و چین نیز موافقت كرده است تا نخستین نشست رسمی برای مذاكره دراین خصوص شهریور ماه در 'پنوم پن' برگزار شود.

فیلیپین، ویتنام ، برونئی و مالزی از اعضای اتحادیه آسه آن به همراه تایوان در خصوص مالكیت بر بخشی از دریای جنوب چین با پكن اختلاف دارند.

چین، دریای جنوب چین را جزو قلمرو سرزمینی خود می داند، این منطقه دارای منابع غنی نفت و گاز است و مسیر استراتژیكی مهمی در عبور و مرور كشتی های تجاری محسوب می شود.

بارها آمریكا به دلیل وجود اختلاف میان كشورهای یاد شده قصد دخالت در این منطقه را داشته است كه چین بر رفع مناقشات و مشكلات موجود در منطقه از سوی اعضا تاكید كرده است.

آسه آن همواره تلاش كرده است تا موضوع اختلافات مرزی و ادعای مالكیت برخی از كشورهای عضو این اتحادیه بر مناطقی از دریای جنوب چین را بگونه ای حل و فصل كند تا رضایت چین را نیز به عنوان بزرگترین شریك تجاری این اتحادیه جلب كند.

مالزی، سنگاپور، اندونزی، برونئی، فیلیپین، ویتنام، كامبوج، لائوس، تایلند و میانمار اعضای اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) هستند.

آساق**335**1565





:: برچسب‌ها: بهار , جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: